Saunalahti ja asiakaspalvelut netissä
Yllä: Näkymä oma.saunalahti.fi -sivuston viestijonostani 6.9.2010. - Update: Vastaus tuli 9.9.2010. |
Saunalahti on opastanut asiakkaitaan käyttämään oma.saunalahti.fi -sivuston yhteydenottolomaketta kysymyksiin ja yhteydenottoihin soittamisen sijaan. Ajatus sinällään on ihan ok, eihän siinä mitään, nettiä käytetään moneen muuhinkin asianhoitoon.
Vaan nytpä on siten, että puhelimella saat vastauksen ehkä vartissa, kun taas nettiviestiin vastausta joudut odottamaan Saunalahden mukaan 1-2viikkoa!! (jopa enemmän kuten yllä)
On mielenkiintosta nähdä muuttaako Saunalahti nettiyhteydenottojen vasteaikaa jälleen, kun esim. jonossa oleva oma kyselyni saavuttaa "due-daten", vai saanko vastauksen MegaDesire-liittymän laskutusta koskevaan kysymykseeni "näppärästi netitse".
Money talks and asiakaspalvelu walks
Haisee vahvasti myös siltä, että Saunalahti/Elisa on palaamassa takaisin puhelinpohjaiseen asiakaspaveluun OmaGuru -nimisen serviisin kautta. Onhan se liiketoiminnallisesti hyvinkin paljon kannattavampaa laskuttaa keskimäärin 20€ per asiakas, OmaGuru-palvelun avulla, kuin tuhlata henkilökunnan aikaa nettipohjaiseen asiakaspalveluun, jossa tukitoimista ei voida laskuttaa latin latia.
Eriarvoisuuden kuilu syvenee ja levenee
Miten ihmeellä tietoyhteiskuntaa voidaan rakentaa kestävälle pohjalle, jos pienituloiset käyttäjät hätistellään pois palveluiden ääreltä hinnoittelemalla esim. asiakaspalvelu taloudellisesti kestämättömälle ja täysin kohtuuttomalle tasolle? Tämän seurauksena tullaan laitteita ja palveluja hankkimaan ja käyttämään entistä vähemmän alemmilla tulotasoilla.
Onko illuusio mobiilista informaatioyhteiskunnasta todellisuudesta jälleen yksi rakennelma, jolla kiilataan rakoa eri toimeentuloluokkien välille?
Näihin kysymyksiin saamme vastauksen epämääräisessä lähitulevaisuudessa... kenties yhdessä tai kahdessa viikossa, kenties myöhemmin.
Update: Saunalahti vastasi kyselyyni 9.9.2010. Vastauksen mukaan 30.6.2010 tilaamani liittymän tekstiviesti- ja puhe-edut astuvat voimaan 14.9.2010 tulevan laskun jälkeen. WTF?! 2,5kk myöhässä?
Kommentit